۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 1006413

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان گفت: مشکلات جسمی نیکا و نیما بهبود پیدا کرده و این دو توله خرس اکنون شرایط خوبی دارند.

وضعیت "نیکا و نیما"؛ خواهر و برادر سیاه بلوچی

نیکا و نیما؛ توله‌ خرس‌های سیاه بلوچی هستند که اکنون در کلینیک حیات وحش پردیسان زندگی می‌کنند. این توله خرس‌ها در سه ماهگی توسط قاچاقچی‌ها از طبیعت برداشته شده و قبل از اینکه از مرز خارج شوند، در همکاری پلیس و یگان حفاظت محیط زیست کشف می‌شوند.

این دو توله که در ابتدا شرایط مناسبی نداشتند، اکنون که حدود یک سال و نیم دارند، شرایط بهتری داشته و روزهای خوبی را در کلینیک حیات وحش پردیسان سپری می‌کنند.

در رابطه با آخرین شرایط این توله خرس‌ها، دکتر بابک باستانی؛ دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان می‌گوید: پس از اینکه این دو توله خرس کشف شدند، در ابتدا در باغ وحش چاه‌نیمه سیستان نگهداری می‌شدند اما به دلیل مشکلات جسمی که داشتند و همچنین با توجه به کمبود امکانات در این باغ وحش، اداره کل محیط زیست سیستان، دو طول خرس را برای درمان به کلینیک حیات وحش پردیسان منتقل کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان نیکا دچار عفونت شدیدی شده بود که این عفونت دندانی، برای سینوس و فک حیوان نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود. نیما نیز زخم‌هایی داشت که نشان می‌داد در هنگام زنده‌گیری مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. پس از انتقال به کلینیک و عکس‌برداری مشخص شد که دندان نیکا دیگر قابلیت نگهداری ندارد و لذا این دندان‌ها را کشیدیم و چرک را تخلیه کردیم. درحال حاضر نیکا هم از نظر جسمی هم از نظر وزن‌گیری شرایط خیلی خوبی دارد.

دامپزشک متخصص حیات وحش تأکید کرد: نیما نیز شرایط مناسبی داشته و اکنون دو خرس خیلی خوب در اسارت داریم.

باستانی در رابطه با برنامه‌های تولید مثل و افزایش جمعیت خرس سیاه بلوچی در اسارت بیان کرد: اکنون در سراسر کشور ۴ خرس سیاه بلوچی در شرایط اسارت داریم که دو تا از آن ها در گوهرپارک سیرجان و نیما  و نیکا هم در کلینیک حیات وحش پردیسان هستند. هرچه قدر خرس‌ها به زادگاه خودشان نزدیک‌تر باشند احتمال تولید مثل آن ها نیز بیشتر است و بر همین اساس قرار است رفتارها و شانس تولید مثل دو خرسی که در گوهرپارک هستند، بررسی شود. نیما و نیکا اکنون بالغ نیستند اما برنامه داریم که پس از بلوغ اگر دو خرس دیگر در سیرجان با موفقیت تولید مثل کردند، آن ها را نیز به سیرجان منتقل کنیم.

وی گفت: این خواهر و برادر اکنون ذخیره ژنتیکی خرس سیاه بلوچی هستند.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان با بیان اینکه خرس سیاه بلوچی از نظر خطر انقراض در سطح یوزپلنگ و یا حتی بدتر از آن است و اگر به دادش نرسیم شاید زودتر از یوزپلنگ آن را از دست بدهیم، خاطرنشان کرد: یوزپلنگ یک برنامه تکثیر در اسارت و پروژه‌ای دارد که بودجه‌ای نیز برای این کار تخصیص داده شده است اما برای خرس سیاه بلوچی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و این یکی از مشکلات اساسی ماست.

باستانی افزود: البته سازمان حفاظت محیط زیست درحال تنظیم یک برنامه کاملاً اختصاصی برای تکثیر خرس سیاه بلوچی در محل زندگی خودش است اما این برنامه مانند همه برنامه‌های تکثیر در اسارت در جهان، بسیار هزینه‌بر است، وقت زیادی را می‌طلبد و خیلی اوقات ممکن است با شکست مواجه شود.

وی در پایان گفت: این برنامه مطالعات زیادی را می‌طلبد و به این دلیل که خرس سیاه بلوچی در همه جای دنیا وجود ندارد و دیتاهای زیادی در این زمینه وجود ندارد، احتمال ریسک زیاد است اما تا قبل از اینکه کار را شروع نکنیم، نتیجه‌ای هم نمی‌گیریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.